Køb bogen her. Følg mig på Twitter og LinkedIn. Kontakt og foredrag: pm@mm.dk.

mandag den 6. juni 2011

Denne blogs fremtid - nu om andet end en bog

Det er i disse dage præcis et år siden "Kampen om klimaet" udkom og for at bruge en X-faktor-kliché, så har det været "en fantastisk rejse". Men tiden er inde til at denne blog vender blikket mod mere og andet end bogen - så fra og med i dag vil jeg bruge den som platform for alle de aktiviteter, jeg iøvrigt har indenfor klima og grøn vækst.
Jeg har det seneste år fået en ufattelig mængde emails, breve, Facebook-prik, LinkedIn-connections, hilsner og opkald fra alle verdenshjørner fra folk, der har læst bogen. Faktisk får jeg stadigvæk jævnligt henvendelser. Det har overgået mine vildeste fantasier. Jeg vil gerne takke alle (også de par stykker, der synes at jeg er galt afmarcheret, korrupt og et "grønt fascist-svin").
Udover presseomtale i Danmark og udlandet og pæne anmeldelser, så har det vigtigste for mig været, at bogen er blevet diskuteret blandt de mexikanere og sydafrikanere, der forberedte COP16 og i øjeblikket COP17 - foruden FNs klimasekretariat i Bonn (UNFCCC). Som det fremgår af efterskriften, så var en af mine væsentligste motivationer for at skrive bogen at vi ikke gentog de værste fejltagelser, når vi forsøger at løse så komplekse og vidtrækkende problemer. En væsentlig detalje har været, at DIIS (Dansk Institute For International Studies) bragte min 25-siders opsummering af bogens vigtigste pointer i deres Foreign Policy Yearbook 2010, så jeg kunne nå ud til et internationalt publikum. Utallige gange er jeg blevet spurgt om ikke bogen skulle oversættes - en lektie til næste gang.
At blive nomineret til Cavling-prisen var selvfølgelig også utroligt, ikke mindst når ens kolleger i USA tweeter at man er blevet nomineret til "the Danish equivalent of the Pulitzer Prize".
Sidst men ikke mindst, så har jeg nydt at være "on the road" med bogen og møde en masse engagerede læsere og blive spurgt om alt mellem himmel og jord. Jeg har netop været i Silkeborg til Jysk Fagfest i Dansk Journalistforbund for at fortælle om bogen, og disse linier skrives i Budapest, hvor jeg er blevet inviteret til seminar om klimajournalistik af Asian-European Foundation. Journalister fra 24 lande - et fantastisk publikum. Mange af dem har stadigvæk traumer efter december 2009, hvor de dækkede COP15 (og stod en del af tiden udenfor Bella og frøs i køen).
Og hermed fortsætter bloggen - nu om andet end en bog. Tak til dem, der indtil videre har læst med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar